Rankka-XQ Barcelonassa

Innostus ja jännittyneisyys valtasivat Tietojohtajakilta Man@gerin ekskursiobussin syyskuisena aamuna, kun ankkurit vihdoin irrotettiin Konetalon takaa 28. päivä noin klo 9 ja seikkailu pääsi alkamaan. Seuraavalle viikolle ennakkoon tehdyt koulutyöt unohtuivat nopeasti, kun käsiin sai hypisteltäväksi tulevan reissun matkaohjelman. Kokonaisuudessaan matka Helsinki-Vantaan lentokentälle sujuikin hyvin juhlavissa tunnelmissa samppanjapullojen poksahdusten ja ekskursiobiisilistan helähdellessä korvissa.

Matkalaukut saatiin yllättävän kivuttomasti matkaan ja hieman myöhemmin myös 25 henkinen ekskursioporukka lastattiin turvallisesti lentokoneeseen. Odotus sai itse lennon tuntumaan piinaavaan pitkältä mutta muutaman elokuvan jälkeen päästiin kuin päästiinkin laskeutumaan Barcelonan lämpöön. 30 asteen auringonpaiste antoi hyvin nopeasti lähtöpassit aamulla päälle valikoituneelle hupparille ja muutkin kaivoivat aurinkolaseja nenilleen.

Matkanjohtajat Inari ja Otso johdattivat määrätietoisesti koko porukan hostellille, joka oli varattu yksinomaan meidän ryhmämme käyttöön. Hostellin aulassa istuskelun jälkeen oli vuorossa huoneiden jako, joka tapahtui nopeasti menetelmällä “nopeat syövät hitaat”. Hostelli oli kokonaisuudessaan hyvin moderni ja siisti. Hostellin tutkimisen ja tutustumisen jälkeen monet reissaajat suuntasivat nälkäisinä lähiympäristöön ruokailemaan. Nopeimmat saivat jo ensikosketuksensa sangriaan ja kuuluisaan serrano-kinkkuun. Ruokailun jälkeen ystävieni kanssa suuntasimme kohti paikallista ruokakauppaa ja koimme yhden elämämme suurimmista mullistuksista. 1,5l sangriaa maksoi 1,30€ ja 0,33l olutta 0,22€, voiko ihminen muuta enää toivoa? Suurimmasta järkytyksestä toivuttuamme teimme loputkin ruokaostoksemme ja lähdimme hostellille tiedustelemaan muiden ryhmän jäsenten iltasuunnitelmista. Osa porukasta olikin jo ennättänyt lähteä pubirundille, joten suuntasimme heidän peräänsä rannalle. Ilta meidän osata päätyi hiekalle pystytetylle piknikille ihastelemaan kaupungin valoja.

Seuraava päivämme koostui oman porukkamme osalta hyvin paljon shoppailusta, hyvästä ruuasta ja kahviloista. Osa ryhmästä oli suunnistanut auringon perässä rannalle ja osa kierrellyt nähtävyyksiä. Illalla kuitenkin pikkuhiljaa koko joukko kerääntyi hostellille viettämään yhdessä aikaa. Illan edetessä valtaosa lähti paikalliseen baariin nimeltä Razzmataz kartoittamaan yökerhojen paikallista tarjontaa. Tarjonta oli 3/5.

Barcelonan yössä ei pilkkua ihan vielä kolmelta näkynyt ja pitkän yön jälkeen myös aamu oli rauhallinen. Tuhdin aamupalan jälkeen lähdimme Nooran kanssa katselemaan paikallisia nähtävyyksiä kuten Güellin puistoa ja Sagrada Família kirkkoa. Tällä välin muut tekivät ostoksia ja viettivät muuten hyvin vapaata ohjelmaa. Jotkut uskaltautuivat myös katselemaan etäämmältä Katalonian itsenäistymisyrityksistä johtuvia mielenosoituksia. Ilta päättyi nopeaan katselmukseen Opium baarista mutta todettuamme paikan olevan ehkä vähän turhan bättre folk, päädyimme hostellille nukkumaan edellisen illan tuottamaa väsymystä pois.

Sunnuntai aamuna lähdimme ystävieni kanssa pienelle reissulle paikalliseen akvaarioon. Akvaariosta löytyi haiden ja erilaisten värikkäiden kalojen lisäksi esimerkiksi pingviinejä. Merellisen seikkailumme jälkeen jatkoimme läheiseen tapas-baariin nauttimaan erilaisista espanjalaisista tapas-antimista ja talon viinistä. Illalla suuntasimme ensin pienemmällä porukalla hyväksi todettuun mojitopaikkaan ja siitä ilta jatkui koko porukan voimin yhteiselle ruokailulle nachokorien ja virvokkeiden äärelle. Iltaa istuessa ja reissusta mähistessä ilmoille nousi idea pörssibaarissa vierailemisesta. Konseptin idean selvitessä porukka innostui ideasta ja baariin suuntasikin moni reissaaja. Idea yksinkertaisuudessaan: tarjottavilla juomilla ja drinkeillä oli pohjahinta, joka kasvoi kysynnän noustessa ja laski kysynnän laskiessa. Jotta idea ei olisi niin yksinkertainen, aina välillä baariin tuli pörssiromahdus, jolloin sireeni alkoi vilkkua ja kaikkien juomien hinnat tipahtivat takaisin pohjahintaan. Tässä vaiheessa kaikki janoiset man@gerit iskivät tiskille. Pörssin kehitystä pystyi seuraamaan livescreeneiltä. Voinen melkein yleistää, että idea oli reissaajien keskuudessa pidetty.

Maanantain vietimme vieraillessa hieman erilaisessa yritysympäristössä, nimittäin Avanadella. Pääsimme vierailulla todistamaan ja jopa kokeilemaan monia hienoja innovaatioita aina VR-laseista bitcoinsien erilaisiin sovellutuksiin. Vierailun jälkeen matkaa jatkettiin ruokailemaan ja tekemään viimeisiä hankintoja ennen seuraavana päivänä koittavaa lähtöä. Illalla suunnitelmat muuttuivat kuitenkin radikaalisti, kun Katalonian äänestyksen takia järjestettävän yleislakon seuraukset konkretisoituivat ja ymmärrettiin että lentokentälle pääsy puolenyön jälkeen saattaisi olla mahdotonta millään julkisella liikennevälineellä. Näinpä matka kaikkien osalta jäi yhden hostelliyön lyhyemmäksi ja nopean pakkaus- ja siivousurakan jälkeen lentokentälle lähdettiin aiemmista suunnitelmista poiketen jo illalla. Yön koko reissuporukka vietti lentokentällä pakolaisleirejä muistuttavien röykkiöiden keskellä. Tässä vaiheessa jokainen alkoi olla jo hyvin uupunut matkasta ja ystäväni Jannan sanoin “Jos tää on rankka, ni tää on rankka”. Puolihorroksessa selvisi kuitenkin jokainen lentokoneeseen ja paluulennon ilmakuopat jäivät useammalta huomaamatta väsymyksen määrän ollessa lähes sanoin kuvaamaton.

Paluu Suomeen tapahtui sateeseen. Bussimatka takaisin turvalliseen Hervantaan meni nopeasti ja kotiin päästyä seuraava viikko kuluikin sitten univelkojen tasailussa ja rankkaekskursioon palaneiden omaisuuksien voivotteluun.